Min tid sammen med Morinien
Efter nogle år uden mc. fik jeg en ny kolega på Hydra, som havde bøvl med en utæt centralvarmekeddel pga. af dårlige svejsninger, da jeg på dette tidspunkt havde licens til at svejse i keddeler var det jo oplagt at der blev lavet en "lille handel" . Svejseopgaven blev udført, dog skulle en lille Mz TS 150 + det løse flyttes inden, hov den lille Mz stod der og så på i sin lidt meget misserabel stand efter en kummelig tilværelse efter div. ture på marker og eng, men dog på Nr. Plader. Mzèrn blev en del af handlen. Under rejsen med at få en go lille Mz ud af det, kom jeg i forbindelse Svinger Svend fra Herning som arbejdede en del med Mz. Under et besøg hos ham så jeg en 500 Moto Morini for første gang, og intr. var vakt til live for de Italienske Morinie. Der skulle dog gå ca. 3 år hvor jeg kørte på den lille Mzèr, 300 km på en dag på den lille 150ccm Mzèr var en fornøjelse + mange ture rundt om Ringkøbing fjord. D.03-02-2003 var der en Moto Morini 500 Strada til salg i den blå Avis, Motoren var nyrenoveret og stellet nymalet, dog havde den kørt ca 18000 km. efter renoveringen.  Morinien " Hexen" blev købt og hentet hjem til Skjern. 05-03-2003 en regnfuld dag hvor der var blevet kørt salt på vejene om natten blev den synet, det var en ren parodi da synsmanden ville rulle en tur på dyret udenfor, fandt han hurtigt ud af at det vistnok ikke lige var ham, med gear i den fejle side som han sagde+ en kickstarter også monteret i den fejle side, 8 min. og morinien`s synspapire var godkendt. Den første halve år med Morinien foregik med mange små problemer, som stammede fra en ejer som nok skulle have ligget på divaneseren og set Tv istedet for at restaurere Morinien.  Løse forbindelse, kabelsko som var blevet klemt med en skævbider istedet for med en kabelskotang, bolte som gik løse pga. dårligt/ødelagt gevind, boltene var så blevet omviklet med Unitape så de sad fast og ikke faldt af. Statoren blev ødelag af samme grund da den gik løs inde i magneten, gevind Helicoil blev isat og en arbejdskolega lavede nye viklinger på Statoren. Kort tid efter under en tur til Holstebro holdt jeg en kort rygepause på en rasteplads, faldt min blik på kæden, som jeg havde strammet mange gange med stor undren, der manglede låsefidusen på kædesamleren, så turen til Skjern foregik med ca.10 km. i timen.( en rigtigt lang tur). Næste dag var jeg hos Skjern mc. for at hente en ny kædelås, Gunnar fra Skjern mc grinede lidt og sagde, dem har i da selv på lager hos Grene, for det var en alm.maskinkæde som var sat på Morinien, så ny O-ringskæde blev indkøbt. Dog SVIGTEDE Hexen aldrig på vejene, ligeledes var hun altid startvillig på nær en en dag da hun slog igen, med det resultat at jeg fik en meeeget blå fod. Fruen i huset meldte sig hurtigt som bagsild, det var dog ikke lykken for der er sgu ikke plads til 2 på en Morini, så hun fik sin egen mc. da vi gerne tar på lange ture til udlandet var Morinien ikke egnet, så det blev indkøbt en 650 Bandit og en Fjr 1300 til dagligt brug. Morinien "Hexen"  fik problemer igen i foråret 2009 med 2 gear, ved kraftig drej på gasrullen kunne den springe ud af gearet, samtidigt fik den en svag hylende lyd i 2 gear, men en samtale med en anden Morinist som sagde at det var en skavank de alle havde, blev jeg rolig igen. En sommer aften i juli måned 2011 skulle vi på tur, Morinien og Banditten blev starter og den nærmeste tank fundet og tankene fyldt. Ovè Ové O`skræk Hexen ville ikke starte, nok for varm, dømt pause. Efter mange tråd i kickstarteren var jeg meget HØJ i tændingen, fruen blev sendt afsted alene på Banditten. 28 grader+ en Morini + 25 forskellige dårlige kommentare fra andre på tanken, var jeg på en 1-13 skala over 17 )((%"/&)&)(. Efter lidt overvejelse trak jeg Hexen over til min arbejdsplads, ca.2.5 km. Det skal dog siges at kærlighedsforholdet til Morinien ikke dalede ( ret meget) da det er første gang den har svigtet. Årsag: ingen tænding, som var forårsaget af en dårlig forbindelse bag på sikringsboxen. Ca. 300km. Senere på en aftentur gik 2 gear itu. Med bange anelse blev morinien sat i et hjørne , samtidigt dømt total adskildelse til vinter. Undertegnede og Hexen (Morinien) har dog haft mange samtaler her i løbet af efteråret omkring årsagen. Her sidst på måneden kunne vi ( Hexen og Jeg ) ikke vente længere, operationsbordet blev fundet frem, og Hexen dunkende hjerte blev adskildt med bange anelser. Dårligt udført arbejde skulle snart vise sig at være årsagen, Klokken hvori koblingspladerne sidder fast, manglede en støtte bolt, som åbenbart var knækket og ikke repereret igen, de 2 gearhjul som er i indgreb med hinanden under kørsel i anden gear,  havde kun været  ca2.5 mm i indgreb under kørsel, resultat afraspet tandhjul. ÅRSAG: det mindste tandhjul var vendt FORKERT (så var det jeg sagde /¤?)/%%¤# var det for et fjols der en gang før min tid havde leget mekaniker). På samme aksel skulle der sidde en åbnet rulle leje, men nu sad der en lukket ensporet kugleleje som ikke var blevet smurt ( KLAMPHUGGERI når det er værst).
Så status er at Hexen bankende hjerte ligger på operationsbordet og venter på nye dele.
Fotos af misæren er på hjemmesiden.
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE